Att lösa problem är en förmåga som vi arbetat mycket med.
Att formulera problem är en helt annan femma. Det är en sak att hitta på textuppgifter av typen: "Det var 18 barn på skolgården. Det började åska och nio barn blev rädda och sprang in. Hur många barn var kvar på skolgården?" Det kan vi alla göra. Men att formulera matematiska problem är lite svårare. Först måste vi reda ut vad ett problem är. Som en av solarna uttryckte det idag: "Är en gåta och ett problem samma sak?" Vi har mer jobb att göra innan vi kan fastställa en definition av vad ett matematiskt problem är.
- Man ska inte kunna lösa det för lätt, tycker någon på Solen.
- Det är lite klurigare, säger någon annan.
Nästa steg var att vi alla tillsammans konstruerade ett gemensamt problem.
I denna typ av problem vill vi att barnen ska se och använda sig av proportionalitet, i detta fall dubbelt så mycket.
Vi diskuterade lösningar tillsammans.
Allt fler vill bidra med sina tankar i samtalen.
Så satte vi igång.
"Hm..."
Imorgon fortsätter problemskapandet och lösandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar