Nu tränar vi mycket på läsförståelse. Vi vill ge barnen olika redskap för att kunna angripa texter. Idag har det varit en super-läs-och-skriv-dag på Solen. Kan tänka oss att alla har träningsvärk i läs- och skrivredskapen.
Vi läste läsläxetexten högt tillsammans i morse.
Flera gånger så att alla fick läsa. Det flöt så fint.
Tillsammans pratade vi om frågorna som barnen besvarat hemma. De handlade ju om det vi läst men svaren gick inte riktigt att finna i texten. Detta var inte alldeles solklart märkte vi. Och det är ju också därför vi ska arbeta mycket med detta. Samtalet var utmärkt och gav många möjligheter att lära av varandra. Alla fick även feedback på sitt skrivjobb. Nu har vi kommit så långt i vår skrivutveckling så nu krävs det att man svarar utförligt och motiverar sina svar. "David behövde stövlar FÖR ATT..." Dessutom ska vi tänka på formen. Vi svarar med hela meningar, använder stor bokstav och punkt. Dessutom skriver vi snyggt i Moffelboken.
Vi läste om kardborrens uppfinnare de Mestral. Vi läste enskilt och sedan i par. Faktatexter är ofta svårare att förstå än skönlitterära texter. Vi har inte lika mycket egna erfarenheter med oss som kan vara ett stöd när vi ska tolka informationen. Då är det extra viktigt att vi tillsammans lyfter fram svåra ord och uttryck.
Sedan arbetade vi i par med frågor på texten.
Det gällde att ta nytta av sin kompis och tillsammans diskutera vad man skulle svara.
Detta arbete tog tid och kommer att fortsätta imorgon.
Nästa viktiga punkt i det arbetet är att vi tillsammans i gruppen diskuterar våra svar. Det är då vi kan dyka djupare i texten och lära av varandras tolkningar.
Vi klistrade in två frågor i Moffel-boken. De ska också besvaras hemma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar