tisdag 2 april 2013

Genus-tänk i sagans värld

Väl utvilade (och en aning pratsamma) återsågs vi alla idag. Det var väldigt roligt att ses igen och alla hade laddat med nya krafter så att vi direkt kunde sätta tänderna i fortsättningen av vårt prins- och prinsesstema.

Nu var det nämligen dags att vända upp och ner på traditionerna. Vi kan nu ganska mycket om hur en klassisk saga är uppbyggd. Dagens högläsningsinput, "Så gör prinsessor" följde inte mönstret! Barnen skrattade högt när vi läste om prinsessor som spelade ishockey och jagade iväg rövare. När vi kom till att en prinsessa räddade en prins och tämjde en drake hördes en viskning från publiken "Det ska vara prinsen som räddar prinsessan och dödar draken!". Ni förstår att vi fick ett bra samtal efteråt som t.o.m. ledde in oss på funderingar som, "Vilka uppgifter gör mamma resp. pappa hemma?" Spännande tyckte vi!

Den enskilda uppgiften gick ut på att, till fyra bilder från boken, skriva ner tankar eller helt enkelt berätta vad som hände i boken.

Som vanligt angrep våra barn uppgiften med stort engagemang.

Med mamma vid sin sida blir man så klart extra engagerad.

Prinsessor blir lika sovrufsiga i håret som vi vanliga människor blir.

Tuff tjej!
  
När vi skrivit klart hade det blivit dags för kamratrespons. Vi tittade på formen och utvärderade kompisens arbete utifrån ovanstående punkter. Vi pratade även om hur man skulle säga när man skulle påpeka att någon behövde ändra något. Förslag från ett barn: "Man ska säga det med snäll röst."

Först bytte vi texter med varandra och läste igenom kompisens text.

Sedan pratade vi med varandra och gav synpunkter på texterna.

Det är ett kunskapskrav i svenska att kunna ge kamratrespons på en text och att kunna ta emot respons och ändra i sin text utifrån respons.

 Har ni tänkt på hur många klänningar en prinsessa måste ha i sin garderob?
Säkert tusentals!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar