onsdag 17 april 2013

Utveckling av faktatext-skrivandet

Här kommer utlovad fortsättning på faktatextträningen. Idag blev det en aning svårare.

 Som input läste vi en bok om flygödlan Pterodactylus.

Efter läsningen blev barnen indelade i grupper där de tillsammans skulle lösa uppgiften med att skapa en faktatext om Pterodactylus.

Vi arbetade efter samma modell som i måndags. Utifrån texten vi läst valdes tre viktiga ord (stödord) ut.

Det krävdes en del dividerande för att enas om vilka ord som faktiskt var viktiga.

Nästa steg var att tillsammans formulera meningar där de viktiga orden ingick.

Till slut kunde vi skåda små fina faktatexter.




 
 I ena gruppen hann vi läsa upp texterna och på så sätt ge varandra tips på hur en faktatext kan se ut.

I måndags skrev vi vuxna meningar som barnen formulerat, idag skrev barnen i par. I morgon och på fredag skriver alla på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar