måndag 14 oktober 2013

How to heal a broken wing

I morse tittade vi på ett kort YouTube-klipp. Det var bilder som var filmade. Till filmsekvensen hörde vacker musik.

Barnen fick i uppgift att komma ihåg någon känsla de kände när de tittade.

Efteråt fick alla skriva ned sin känsla.

En och en berättade vi vilken känsla vi känt och varför vi trodde att just den känslan dök upp. Vi kunde enas om att musik och bilder kan skapa en viss stämning hos oss.

Alla våra känslor.

Sedan tittade vi på klippet igen och på ett till från samma berättelse. Denna gång helt utan ljud.

Medan vi tittade fick barnen, i par, berätta för varandra vad de tyckte hände i filmerna.

Till slut samlades vi och berättade tillsammans vad vi sett.

Detta var en förberedelse inför eftermiddagens arbetspass i engelska. Men det visste vi inte då.

Efter rasten presenterades boken "How to heal a broken wing". Många kände igen bilderna från filmklippen. Vi lyssnade till högläsning av boken och tittade noga på de fantastiska bilderna. Vi förstod kanske inte allt men av det vi förstod och genom att titta på bilderna förstod vi mycket av innehållet.

Vi lärde oss några nya ord ur boken. 

Vi körläste orden flera gånger.

Parvis fortsatte vi jobba med orden. 

Vi förhörde varandra.

 "What is this?"

 "It is a boy."

Det är en skön känsla att kunna prata lite på ett nytt språk.

Vi tränade också lite på att kunna lyssna och följa en enkel instruktion.
- Please, point at the bird!"

Till sist lite eget arbete. 

Vi fyllde på bildordlistan i My English Book med de fyra nya orden. 

Skönt att få arbeta lite på egen hand.

Vi skrev av orden från tavlan.

Well done everybody! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar