Idag var det dags att presentera sin kretslopps-plansch. Här
gällde det att hålla isär gråsuggor, svampar, löv, groddar, jord och
daggmaskar. Att muntligt kunna redogöra för något är inte helt lätt. Dock blev
det inga som helst problem för våra duktiga solstrålar, vilket vi så gott som
redan visste. De var ju som vanligt väl förberedda.
Höstträdet tappar sina löv. Löven faller till marken.
Vi andra lyssnade och visade intresse för den som
presenterade. Efteråt hjälptes vi åt att ge positiv feedback. "Hon pratade
så att alla hörde", "Hon stod vänd mot publiken", "Han
använde de orden vi har lärt oss till exempel nedbrytning, näringsrik,
bearbeta, växtdelar och förmultna", "Han förklarade på ett bra
sätt". Alla barn fick rungande applåder efter sitt framförande såklart.
Förutom att det kändes fint att få positiva kommentarer från
klasskamraterna, lärde sig barnen av varandra genom att de tog till sig av alla
positiva kommentarer och använde det när det sedan var deras egen tur. Vem vill
inte göra något bra? Barnen blir modeller för varandra.
När löven ligger på marken bearbetas de av bakterier och
svampar.
Sedan fortsätter gråsuggor och daggmaskar. De äter löv och
andra växtdelar.
Sen bajsar de ut näringsrik jord.
Aldrig har väl barnen på solen fått säga bajs så ofta som
nu. Helt tillåtet dessutom.
Den näringsrika jorden gör att alla växter trivs.
Då växer det upp nya träd och växter i naturen.
Sen går allt det här runt och runt och runt.
Om och om igen.
Detta kallas för ett kretslopp. Ja, där satt den!
Fantastiska lyssnare.
Detta klarade jag riktigt bra.
Det är många saker att tänka på. Att stå vänd mot publiken
då och då. Att peka och förklara. Att prata så att alla hör.
En välförtjänt paus med bok och frukt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar