torsdag 10 januari 2013

Problem när en tiokompis går

Idag plockade vi fram barnens fina räknesagor som handlade om att en tiokompis går (dvs. 10-2=8, 10-4=6). Vi pratade om hur man kan visa sin lösning i bild när det handlar om subtraktion. Man måste kryssa över de som försvinner. Vi tränade också på att beskriva händelsen med mattespråk.


Vi arbetade i par och att samarbeta var nog en svårare utmaning än själva matematiken i sig. Man måste vänta på varandra, resonera, bestämma hur man ska rita och vad man ska skriva. Besvärligt ibland!

Men roligt var det! Och oj så många saker vi tränade. Samarbete, subtraktion, att läsa, att lösa problem, att visa sin lösning. Barnen tyckte själva att de övat många saker.

 Lika bra att placera sig mitt i uppgifterna!

Samarbete har ju många vinster. Man är två som delar eventuella bekymmer och två smarta hjärnor som hjälps åt att lösa problemen. Kul har man längs vägen.

"Vilken ska vi ta nu?"
"Vi kan väl ta den jag har skrivit?!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar