måndag 30 september 2013

Likhetstecknet igen

Vi fortsatte idag att utforska likhetstecknets betydelse. 

Efter lite uppvärmning för hjärnan tittade vi extra noga på denna uppgift. 

Vi fick titta på hur tre andra barn hade löst uppgiften. Vår uppgift var att fundera på HUR Wille, Sigrid och Olle kan ha tänkt när de löste uppgiften.

Diskussionerna satte igång direkt på de flesta ställen.

"Hm, finns det någon lösning som är sann?"

 "Jag tror att Olle tänkte så här..."

Syftet med detta var att träna på att uttrycka oss matematiskt så andra kan följa våra tankegångar. När man ska försöka förklara hur någon annan har tänkt kan man också få syn på sitt eget tänkande. 

"Det är ju 12 på den sidan. Då ska det vara tolv på den andra sidan också."

Passet avslutades med ett samtal där alla fick berätta hur de trodde att Olle, Sigrid och Wille kommit fram till sina lösningar. Vi tänker på olika sätt när vi ska komma fram till matematiska lösningar. Det blir tydligt när vi resonerar. Att lyssna till någon annans förklaring kan öppna nya tankevägar för mig.

Till sist var vi redo för att försöka ge oss på en definition av likhetstecknet. Så här löd den, med barnens eget språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar