tisdag 3 september 2013

Vi återser dubbelt och hälften

På vår repetitionsturné har turen kommit till begreppen hälften och dubbelt.
 

Vi kastade oss huvudstupa in i ett problem.
 

 
I par angrepp vi detta problem och ritade våra lösningar.

Alla grupper redovisade sedan sina lösningar på tavlan. 

 Många olika varianter på lösningar till ett och samma problem.



Varje grupp fick förklara hur de resonerat sig fram till sin lösning.

 Vilken av alla lösningar var rätt då? Jo, det var faktiskt alla, trots att de var olika.
 
  
Så var det dags för kompisbegreppet, hälften. Det var lite klurigare. Uttrycket "hälften så många som" är inte självklart. Vad syftar det egentligen på? Ska det vara flest äpplen eller?


Det löste sig efter en del dividerande och ändrande.
 
 
Efter problemlösningen dokumenterade vi dubbelt och hälften upp till 20. 



Passet avslutades med att vi löste olika problem och rutinuppgifter som handlade om dagens begrepp. Fortsättning följer. På Solen. Imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar