onsdag 9 april 2014

EXTRAVIKTIG Soleninfo 140409

Hej på er!
Nu är det snart dags för ett välbehövligt påsklov. Innan dess en del info och datum att notera. Idag har era barn som vanligt sin nya läsläxa med sig hem. De ska läsa en text om Chikaodilli från Nigeria. Skrivuppgiften är att göra två jämförelser mellan Chikaodillis liv och sitt eget. Det finns mycket att hämta i texten. Vi har i skolan idag repeterat och tillsammans gjort jämförelser. En jämförelse ska innehålla antingen en likhet eller en skillnad. Barnen ska förklara så mycket som möjligt, hur de menar. Att ha med egna tankar kring jämförelserna eller andra kopplingar till sig själv eller sitt liv, lägger alltid guldkant på barnens texter. Glöm inte bort att barnen ska lästräna det de skriver i sin gula skrivbok, eftersom de läser upp för gruppen i stort sett varje tisdag.
Vecka 17 blir det ingen matteläxa.
Viktig information om ditt barns utvecklingssamtal!
Tisdag 22/4 och tisdag 29/4 har vi utvecklingssamtalskvällar här på Solen. Grupp 1 22/4 och grupp 2 29/4. Första samtalet startar kl 14.20 och sedan fortlöper de enligt bifogade listor. Kontrollera datum och tid NOGA så att du/ni kommer på den tid ni bokat.
Grupp 1 i 2A, 22/4

Grupp 1 i 2B, 22/4

Grupp 2 i 2A, 29/4

Grupp 2 i 2B 29/4
Precis som i höstas leds halva samtalet av oss, Anna eller Katharina, och halva samtalet av ert barn. Barnen kommer att vara väl förberedda för sitt samtal och det kommer att sitta tydliga instruktioner på tavlan i klassrummen, där barnen ska hålla i sin del. Vi, Anna och Katharina, kommer att sitta i andra rum, dit ni kommer före eller efter er stund i klassrummet. Välj själva i vilken ordning. Det VIKTIGASTE är att ni passar tiden till oss, Anna och Katharina. Stå hellre utanför dörren och vänta några minuter, än tvärtom. Det finns tyvärr inget utrymme för förseningar i denna organisation.Tiden med oss klasslärare är 15 minuter och rekommenderad tid i klassrummen, för att barnen ska hinna med, är minst densamma. I klassrummen kan det vara flera familjer på samma gång. Tänk då på att fokusera på vad just ditt barn har att visa och berätta. Det är en viktig stund för dem.

Hemma:
På fredag 11/4, har alla barn med sig en plastficka hem i väskan. I den ligger äppleträdet, det skriftliga omdömet och en självvärdering kring trivselregler, ansvar m m. För att förbereda er för utvecklingssamtalet, avsätt gott om tid för att hinna med följande. Era barn ska presentera sitt äppleträd för er. Ställ gärna frågor till dem och hjälp dem utveckla sina tankar. Läs igenom det skriftliga omdömet tillsammans med era barn. Fyll tillsammans i självvärderingen. Vi kommer att fylla i ett likadant papper om varje barn.

I skolan (klassrummet):Barnen hämtar sin plastficka och väljer ut ett bord där ni ska sitta. Ditt barn leder samtalet utifrån instruktionerna på tavlan.

I skolan (samtalsrummet, plats meddelas senare):
  • Vi tittar på föregående IUP-mål. Hur har det gått?
  • Vi upprättar nya mål utifrån det skriftliga omdömet.
  • Vi jämför självvärderingspapperna.

Som ni vet finns det inte utrymme för att ta upp andra saker än det vi planerat för. Men ni vet att vi alltid är öppna för en dialog kring ert barn när behovet finns. Ni kommer i gengäld få en god bild av vad ert barn kan,  från barnet själv istället för genom oss. Han/hon tar ett stort ansvar denna eftermiddag/kväll och det bygger på deras självkänsla och får dem att växa. Dessutom ger det dem en överblick över sitt eget lärande vilket i sin tur motiverar till fortsatt inlärning. Deras jobb är viktigt OCH fantastiskt!

Vi önskar er alla en riktigt skön påsk!


Vi ses!
Katharina och Anna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar