måndag 3 december 2012

Våra egna leksaker

Efter rast var det dags för barnen att presentera sina egna leksaker. Alla fick förevisa sin sak och berätta varför man tyckte om den.

 Detta var så klart en populär aktivitet som väckte mycket stort intresse.

 Alla var nyfikna på varandras saker och ville gärna prata länge om de olika sakerna.

Ett ljuvligt husdjur som till och med någon av pedagogerna kunde tänka sig att adoptera, vilket ägaren inte gick med på.

Som vanligt hade vi lärare dolda motiv bakom temat. Vi vill väcka barnens tankar kring genusfrågor och i detta göra dem uppmärksamma på hur leksakstillverkare använder sig av barn när det gäller att sälja så många saker som möjligt och tjäna så mycket pengar de kan.

När vi bläddrade lite i en leksakskatalog upptäckte vi att uppslagen kunde se ganska olika ut. Barnen uppmärksammade att en sida med bilar ofta var färglagd i blått och svart och att det vara bara pojkar som lekte.

Ett annat uppslag badade i rosa, innehöll slott och prinsessor och det var bara flickor som lekte. Barnen tyckte att det inte alls behövde vara så. (De börjar känna oss vid detta laget och kan nosa sig till våra dolda agendor.) Det är kloka och förnuftiga barn vi har på Solen. De känner vad som är rätt och tycker att alla får leka med vad den vill. Sedan vet de också att det ÄR flest killar som byter fotbollskort och det ÄR flest tjejer som gillar Barbie. Vi vill väcka tankar och visa på möjligheter.

När barnen hade pratat en stund om "flicksaker" och "pojksaker" la vi fram en p-skylt och en f-skylt. Alla fick ta sin leksak och lägga den där hon/han tyckte att den passade bäst. Genast blev det bekymmer. Det fanns ju ingen båda-skylt. Det löstes snabbt genom att någon kom på att man kunde lägga saken mittemellan om man tyckte att den passade för båda.

 Så här såg det ut i en grupp.

Ganska könsuppdelat, alltså.

Efter en hel del resonerande och diskuterande fick var och en fundera på egen hand på vad de verkligen tyckte i denna fråga.


 Ett arbetsblad, sax och limstift.

 Våra barn kände sig ganska säkra på var de skulle sätta de olika sakerna.

De motiverade hur de tänkte och kunde säga å ena sidan... och å andra sidan...

 "Pussel kan alla ha roligt med!"

 "Hm, fe-trollstaven..."

 
 Tankemöda och arbetsro!

Så här kunde det se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar