torsdag 15 maj 2014

Vi öser på med volym

Igår var det dags för ett av terminens sista arbetsområden i matematik, nämligen Mätningar, att dra igång.

Först ut var volym.

Vad kunde det vara då, volym? Det första någon tänkte på var volym kopplat till ljud. Sedan började vi prata om att hälla och om att få plats i olika burkar och skålar.

Solarna kände till flera olika rymdmått.

Vi plockade fram en skål och gissade hur mycket den rymde.

Ett mycket engagerat samtal ledde oss in på att det vore bra om vi hade något som vi visste rymde en liter.

Det hade vi. Vi upptäckte att en liter precis räckte upp till strecket mitt på skålen.

Många ville ändra sin gissning när vi upptäckte hur stor plats en liter tog i skålen.

 Aktiva deltagare!

Sedan hällde vi i en liter vatten till. Det fanns fortfarande plats kvar men inte mycket.

Nu ville flera ändra sin gissning.

Tre gissningar på tavlan. Vi enades, efter ganska många inlägg i debatten, om att "lite mer än två liter" var det säkraste svaret för tillfället.

Till slut fick vi plocka fram ett litermått. Nu ville vi fylla vår skål helt och vara alldeles säkra på hur mycket den rymde.

Vi kunde hälla i tre deciliter och nu var vi säkra.

2 liter och 3 deciliter!

Sedan var det dags att arbeta i grupper. Kärlen skulle ordnas efter hur mycket som rymdes i dem.

Först gissa. Sedan prova.

Sedan följde ett ohejdat hällande.

 Ganska hej vilt faktiskt.

Ingen större struktur i arbetet.

Och allt blev BLÖTT!!!

Det blev dags för rast och vi hann inte mer. Dock stod vi pedagoger kvar med några frågor och gjorda upptäckter. Barnen hade inte alls provat sig fram på ett systematiskt sätt. Faktum var att i många grupper hade de nog inte alls någon koll på vilka kärl som rymde mest respektive minst. Hur skulle vi gå vidare för att ge dem redskap för systematiskt undersökande arbete utan att säga exakt vad de skulle göra.

Dagens lektion startade med att vi tittade på målskylten. Detta var ett problem och vi skulle lära oss passande strategier för att lösa det.

Några grupper fick redovisa sina strategier från gårdagen.

Vi hjälptes åt att komma fram till vilka strategier som var säkra.

Vi kom fram till att det fanns två bra strategier. Alla grupper fick prova en av de två. 

På det igen i samma grupper men med nya kärl.

 Lite mindre slabb idag, lite mer fokus.

Alla grupper kom fram till en korrekt ordning idag. Även om man gissat fel så löste det sig genom att alla provade systematiskt med vattnet sedan. Vi har tagit ett litet kliv närmare att arbeta som en forskare. I morgon startar vårt nya (och terminens sista) NO/SO-tema. Då kommer vi att vässa våra forskartalanger ännu lite till.

 Ett mjölkpaket rymmer en liter. En bra sak att komma ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar