söndag 15 juni 2014

Dags för avslut

Det låg en särskild stämning i luften i fredags när vi samlades för skolavslutning. Förväntan inför ett långt härligt sommarlov och en liten sorgsen känsla eftersom detta var vår sista dag tillsammans allihopa. Ja, barnen och Cathy och Malin fortsätter ju ihop efter sommaren tillsammans med Linda som kommer tillbaka och även med Åsa.

Det är Anna och Katharina som packar skolväskan och flyttar till en annan skola. Avsked är ju vad de är. Även om det ligger roliga saker i framtiden (nya lärare, nya jobb) så är det aldrig kul att säga farväl till viktiga människor. Så kände de allra flesta i fredags. Vi hade en stämningsfull stund tillsammans då alla barnen läste upp sin sommardikt och fick ta emot applåder. Vilka fina dikter! De gav verkligen en känsla av sommar. Sedan läste vi (Anna och Katharina) upp våra dikter som vi hade skrivit till barnen. De dikterna finns nu i kom-ihåget och kan även tänkas dyka upp i en brevlåda nära dig, inom en snar framtid. Avslutet på dikterna vill vi dock skicka med er, alla solar, här på Solskensberättelser.

Innan vi gör det vill vi, alla i personalen passa på och tacka för de fina armbanden vi fick. De är verkligen superfina och kommer att användas flitigt.

Alla fina solar

2 a

Att få vara tillsammans med er alla varje dag i skolan, ger mig så mycket. Jag har lärt mig massor av er, bland annat att ingenting är omöjligt. Allt som är svårt går att lära, förändra, förenkla eller lösa. Ingenting är omöjligt, det har ni lärt mig och kanske jag er. Ha detta inom er och plocka fram det när det behövs. Jag tror på er, jag tror på er så in i Norden. Ni har alla kommit så långt, ni kan mycket och jag är oerhört stolt över både er och vårt arbete tillsammans.
Ni äger!

Jag har hållt er hårt i min hand under våra två år tillsammans och det känns lite svårt att släppa taget. Samtidigt känns det härligt att få lämna över en så duktig klass till nya fröken Lotta, att jag gör det med både glädje och värme.
Gör alltid ert bästa och var snälla mot varandra!

Varm sommarkram från Katharina

2 b

Det känns konstigt att jag ska ha en annan klass efter sommaren.
MEN ni är fantastiska, kompetenta, härliga och ni jobbar hårt. Jag VET att det kommer att gå bra för er. Nu slår jag in er alla i ett jättepaket med guldpapper. Jag knyter rosetter av solstrålar och ger ”nya” Anna världens bästa klass!

Fortsätt att alltid göra ert bästa och ta hand om varandra alltid.

Jag ser sommarklädda barn.
Jag hör underbar sommarsång.

Det doftar sol och sommarblommor.
Det smakar smultron och sommarlov

och det känns fint!

Stora kramar från Anna

Ett stort tack till alla våra läsare, föräldrarna och barnen på Solen främst av alla så klart, men även pedagoger, vänner och andra intresserade som följt våra dagar. Solskensberättelser kommer att ligga kvar så att alla som vill kan läsa, men inga fler inlägg kommer att göras. Till hösten kan den intresserade fortsätta att följa vårt arbete, nu med ettorna på Rosengårdsskolan, på bloggen "Rosenknoppar - ett språkutvecklande arbetssätt". I augusti kan man hitta adressen här på Solskensberättelser (det allra sista inlägget?).

En glad sommar till er alla önskar
Anna och Katharina


1 kommentar: