torsdag 12 juni 2014

Fysik in i det sista

Än är det inte sommarlov. Inte riktigt än. Ett fysik-begrepp till hade vi kvar att fundera kring.

Turen hade kommit till jämvikt. Vi tittade på målskylten och konstaterade att vi skulle träna på att samtala om fenomenet jämvikt. Vi startade passet med att se ett fantastiskt litet klipp om jämvikt. Vi rekommenderar alla varmt att se det. Ni kommer att hålla andan i 8 minuter och 17 sekunder. Det gjorde alla vi.
https://www.facebook.com/photo.php?v=339757416168807 

Sedan funderade vi över vad jämvikt kunde vara och när vi stöter på det i vår vardag. Kan man hitta jämvikt på en lekplats?

Vad händer om man gungar gungbräda med någon som är av ungefär samma storlek som en själv?
Vad händer om ett barn gungar med en vuxen?
Vad händer om två barn gungar med ett barn?

 Var och en fick fundera på sitt håll.

Det var glädjande att se att många nu naturligt skriver "Jag tror att... för att..." Det vill säga motiverar sina ställningstaganden. Träningen har gett effekt!

Sedan var det dags att prova om våra hypoteser höll. Marsch iväg till lekplatsen. Bekymret var bara att dagens EU-standard på lekplatserna lite satte käppar i hjulet för denna typ av undersökning. Fjädrarna balanserade gungbrädan så utslaget blev mindre tydligt. Men tittade vi noga kunde vi se ändå.

Två barn som gungade med ett barn. De två barnen gjorde så att brädan åkte ner en aning på deras sida för att de var lite tyngre än den som gungade ensam.

Katharina vägde mer och tyngde ner gungbrädan på sin sida.

Detta visade sig även gälla Anna. Alla barn kom i grupper och provade sina hypoteser och samtalade om det vi kunde se.

När vi kom tillbaka till skolan dokumenterade vi vad vi sett och definierade begreppet jämvikt. Att arbeta med begrepp som friktion och jämvikt på lekplatser har visat sig vara en bra väg in till barnens naturvetenskapliga föreställningar. Dels är de oerhört bekanta med experimenten redan på förhand (särskilt gungbrädan, allas hypoteser stämde) och dels är det en fördel att materialet finns i deras vardag. Inga konstigheter som lägger sig i vägen för upptäckandet och lärandet.

1 kommentar: