måndag 25 februari 2013

Vi går på tallinjen

Vi har fortsatt träningen med talen upp till 20. Idag jobbade vi med vår härliga jättelånga tallinje 1-20. Vi ställde oss på olika tal och följde varandras uppmaningar. "Stå på 16. Gå till talet som är två mer än 16."

 Först tränade vi på den stora tallinjen. Sedan övade vi i par på mindre tallinjer.

 "Gå till 17. Vilket tal är tre mindre än 17?"

Ny återsamling. Vad gör vi egentligen när vi går framåt och bakåt på vår tallinje? 

 Jo, vi adderar och subtraherar. Ut i par igen och träna mera.

 "Stå på 12. Addera med 3. Var hamnar du?"

Vi har roligt när vi räknar.

Räknande barn på kors och tvärs.

Och så samlas vi igen... Hur kan vi skriva på mattespråk vad det är vi gör när vi går fram och tillbaka på tallinjen?

Det krävde en del träning.

 Är subtrahera framåt eller bakåt på tallinjen?

Det kommer vi fram till när vi diskuterar med varandra.

 Det blir många tillfällen till träning för varje person när vi jobbar såhär.

 "Ja, hur var det nu igen?"

 När jag har glömt kanske min kompis kan förklara.

Tillsammans blir det superbra!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar