tisdag 19 mars 2013

Stanstorpsdag med prinsar och prinsessor

Det är en härlig känsla att veta att man har en hel dag på sig för att göra något! Så var det idag. En hel dag i sagornas land. Så härligt! Vi var indelade i tre blandade grupper och arbetade på tre olika stationer.

På alla stationer arbetade vi med en saga. Här var det Törnrosa. Vi högläste sagan och sedan pratade vi om vilka sagoingredienser som behövdes för att det skulle bli en riktigt bra saga. Barnen var med på noterna och kom på att en saga börjar med "Det var en gång... " och slutar lyckligt. Prinsar och prinsessor, magi, talande djur, gott och ont var andra viktiga sagoingredienser vi enades om.

På varje sagostation skulle något skapas. 

Hos Törnrosa gjorde vi rosor till en gemensam rosenbukett.

Det var lite pilligt med själva "fluffandet" av rosen men det gick fint efter några försök.

Vi lyssnade också till sagan om Snövit. 

Även här pratade vi om sagoingredienser.

Sedan tillverkade vi mängder av förgiftade äpplen.

Intensivt röda blev alla äpplen (och alla barn blev lite ömma i handen).

Mmm... ser goda ut, men ack så farliga!

Den tredje sagan var Askungen. Alla började vid det här laget förstå grejen med sagoingredienser och vi pedagoger var nöjda med detta eftersom vi ville få barnen att urskilja sagans särdrag jämfört med tex andra typer av berättelser och faktatexter.

 Här skapade vi glasskor...

 ... av väldigt följsamt glas.

Skorna skulle sedan knytas fast med äkta guldtråd och, ja, vi förstår att ni inte hunnit träna klart på att knyta rosett. Att behovet av dylik träning är stort stod klart idag.

 Härliga skapelser finns numera på våra väggar.

 Det är bara till att komma in och beundra.

Ja, vissa av skapelserna gör sig bäst live. Välkomna in! Anlita ert barn som guide. Passa gärna på att förhöra er lite om sagoingredienser. Det kommer vi att återkomma till senare i veckan för att förbereda sagoskrivning efter påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar