onsdag 21 maj 2014

Friktion i klassrummet

Idag var det dags för återkoppling. Hur var det nu med friktionen? Vad är det för något? Vad gjorde vi på lekplatsen i måndags?  

Som vanligt startade vi arbetspasset med att titta på målskylten. Därefter samtal...

Dags för en ny undersökning, ganska lik måndagens undersökningen på lekplatsen. Repetition är bra!

Vi skulle lägga tre olika föremål med olika ytor på kortsidan av ett bord. Vi skulle sedan luta bordet för att undersöka vilka föremål som hade högst respektive lägst friktion.  

Barnen fick i grupper komma fram till vilka olika föremål vi kunde använda. 

  Alla var engagerade.

Vi listade barnens förslag på tavlan och enades till slut om...
...dessa tre. 

Dags att dokumentera. Vi ska.... Jag tror (hypotes)...  

Hypotesen klar. Dags för undersökning.

De olika föremålen på plats.

Vi väntade med spänning på att Anna skulle lyfta upp bordet.
Klara, färdiga, gå! Magneten åkte ner i racerfart. Sen hände inget mer. Då tyckte barnen att vi skulle luta bordet ytterligare. 

Klara, färdiga, gå! Svisch, där åkte tavelsudden. Gummistöveln gick inte att rubba. Hur kom det sig?
Innan vi fortsatte vår dokumentation hjälptes vi åt att repetera vad begreppet friktion står för. I kör ljöd sedan de fina orden..."Friktion är när två ytor möts och det blir ett motstånd".

Efter flera träningstillfällen och gemensam repetition kunde nu alla barn dokumentera begreppet friktion på egen hand.

Efter hand som vi blev färdiga njöt vi av en mysig lässtund i soffan.



1 kommentar: