onsdag 3 oktober 2012

Alfons är i bygget!

Eftersom både Anna och Katharina saknades på Solen i måndags sköts uppstarten av nya temat upp. Idag var spänningen stor och när vi kom in efter lunchrasten såg det ut såhär i klassrummet.


Ja, det är Alfons Åberg som hälsar på på Solen! Vi lyssnade till högläsning av "Raska på Alfons Åberg". Sedan pratade vi om hur Alfons familj ser ut. Det är ju bara Alfons, hans pappa och katten Pussel som bor hemma hos Alfons. Var är mamma då? Någon trodde att Alfons mamma och pappa är skilda, någon annan att mamma är död. Eller så är hon och handlar...

Hur ser våra egna familjer ut då? Det lät bl.a. såhär:
- Jag har två hem med mammor och pappor på båda ställena.
- Mamma, pappa, jag och katten.
- Det kan också bo två mammor ihop.
- Hos en pojke jag känner bor mormor också.
- Min lillebror, mamma, pappa och jag.


Sedan var det dags att rita familjeporträtt.


Det kan ju vara lite olika från barn till barn vem man räknar till närmaste familjen.

Stort fokus på uppgiften.


Lite pratigt blir det lätt när ettor jobbar. Det är ju så spännande att se vad någon annan ritar samtidigt som man fixar med sin egen bild.


Sedan skulle det ju skrivas namn på alla familjemedlemmar.


Viktigt att vara noga med färgläggningen så att bilden blir tilltalande och framförallt för att man själv är nöjd.


Porträtten blev härliga! Ta en titt i klassrummen när ni har vägarna förbi.


Någon som känner igen sig?


Man ser vilken möda som lagts ned på dessa uttrycksfulla bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar