söndag 28 oktober 2012

Huggormstexter

Efter att ha sett film och samtalat om huggormar hade det blivit dags att skriva faktatexter. Vi repeterade allt vi vet om huggormar och betonade det som är syftet med detta arbete, nämligen att barnen ska kunna berätta om huggormens egenskaper och beskriva huggormens näringskedja.


Vi satt tillsammans i ringen och Anna/Katharina satt med datorn i knät. Tillsammans skapade vi texten om huggormar. Målet när vi skapar texter gemensamt är att alla barn ska komma till tals. Eftersom allt arbete som detta sker i halvklass är möjligeterna stora för alla att delta. När vi arbetar såhär kommer vi naturligt in på språkliga strukturer som t.ex. när vi ska ha punkt och varför man använder kommatecken. Alla ser texten växa fram och ser orden rätt stavade.


Vi ljudar, läser och läser igen. Denna dag fick vi fram finfina faktatexter. Innan vi slutade kontrollerade barnen att vi fått med huggormens egenskaper. Check! Hur var det med näringskedjan då? Jodå, den fanns med.


Nästa pass startade med att vi tillsammans läste igenom texten på duken. Vi tränade på att ta en paus vid punkt och alla barn som ville fick prova att läsa en mening.


Sedan fick alla ut ett eget exemplar av texten. Vi hade ett samtal om att vi alla har kommit olika långt när det gäller läsutvecklingen. Någon tränar på att känna igen bokstäverna, någon läser långa texter och ytterligare någon läser ord. Så är det i ettor och det är inte konstigare än att vi behöver träna olika mycket på att rita hästar.


Nu skulle alla träna på att läsa texten för sig själv. Man skulle ringa in de ord man kände igen, med en krita.


Djup koncentration.


...mmm - ö - sss... möss...


Underbart fokus på uppgiften.


Parvis träning.


"Du läser för mig så läser jag för dig sedan."


Som avslutning på detta kvalitativa läspass fick alla läsa upp en bit av texten för hela gruppen. Man fick läsa vad man ville, allt från två ord till halva texten. Alla läste med stolthet upp sitt utvalda avsnitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar