torsdag 11 oktober 2012

Hur har vi det med begreppen?

Ja, hur är det egentligen fatt? Vet vi vad som skiljer udda tal från jämna tal? Vad är addition och vad betyder "är lika med"? Dagen startade med en riktig genomkörare på alla matematiska begrepp vi har jobbat med och alla matematiska tecken. Efter en genomgång i ringen arbetade vi parvis, redde ut begreppen och förklarade för varandra.


När man förklarar för någon annan skapar man även ordning i sina egna tankar.


Här tränar vi på att uttrycka oss med ord samtidigt som vi visar vad vi menar, med laborativt material.


"Det måste vara lika många på båda sidor om likhetstecknet!"


"Vad är nu ett jämnt tal igen?"


Efter att ha gnuggat varandra ordentligt var alla redo för en liten diagnos som skulle lösas på egen hand. Detta för att vi pedagoger med säkerhet ska veta vad var och en behöver utveckla.


Knäpp tyst i rummen och enorm koncentration.


Det enda som hördes var pennrasp och lite rassel av plockmaterial.


Välförtjänt belöning efter en god arbetsinsats.


Bra jobbat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar