måndag 2 december 2013

Vad är 15?

Idag redovisade vi matteläxan vi hade till i fredags. Alla fick redovisa någon/några av sina lösningar. (Superviktigt att alla har gjort/har med sin läxa. Då vi alltid efterarbetar läxan i skolan känns det trist att sitta med utan räknehäftet/utan att ha gjort läxan.)

Denna läxa engagerade. Vi hade bred variation på sätten att lösa uppgiften. En del av er föräldrar kanske tyckte att läxan var lätt och en del elever uttryckte också det. Vi fick en bra diskussion om möjligheterna att lösa uppgiften på oändligt många sätt. 

Man kan skriva alltifrån enkla additionsuttryck till...

... avancerade multiplikations- och divisionslösningar. Ingenting är bättre eller sämre än något annat. Det är bara en läxa som ger mycket goda möjligheter till individanpassning. Om ditt barn tycker att läxan är lätt så kräv mer eftertanke och mer avancerade lösningar. Den enda regeln är att man själv ska kunna läsa uttrycket och förstå det. Att ha med uttryck som är för svåra för en själv har ingen nytta av.


Dokumentation av veckans läxa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar