söndag 16 mars 2014

Glass-problem med system

Nu när våren tittat fram har vi i fantasin på mattelektionerna traskat iväg till en glasskiosk. Detta pass är försök nummer två. När vi gjorde det första gången fanns det tre smaker i kiosken. Uppgiften var att räkna ut på hur många olika sätt glassen skulle se ut. Förutsättningarna var att man 1) skulle bygga på höjden 2) använda en kula av varje sort till varje glass 3) skulle ha tre kulor i varje glass. Det ritades och byggdes och någon provade att bara skriva text och lösa problemet på det viset. Alla kom fram till hur många kombinationer det fanns och ganska många hade hittat ett system för hur man skulle lösa uppgiften för att vara säker på att man fått med alla lösningar.

Det var detta system vi ville använda och befästa idag. Det fanns denna gång fyra smaker i kiosken.

Bygg på höjden. Fyra olika smaker i varje glass.

Innan vi började lösa problemet samtalade vi om det system en del av grupperna redovisat förra gången. Vi gjorde en modell på tavlan. Blåbär i botten på alla strutar. Lakrits som tvåa på de två första. Se till att päron och jordgubb byter plats. Och så vidare. Alla var med på tåget och redo för att starta.

Alla skulle använda det gemensamma systemet men man fick i gruppen själv välja lösningsform.

Några ritade.

Viktigt att tänka på det där med tydlig bild.

Andra byggde med pluttar.

Eller de härliga multilink-klossarna.

Jordgubb i botten.

Blåbär i botten.

Alla varianter med klossar.

Alla varianter på bild.

En annan variant på system. I stället för att ha en ny smak i botten i varje serie valde denna grupp att fokusera på jordgubbssmaken och flytta den uppåt. Funkar lika bra.

Till slut kom flera grupper fram till att det gick att komma fram till lösningen med hjälp av beräkningar. Sex varianter med blåbär i botten plus sex varianter med jordgubb i botten plus sex varianter med lakrits i botten plus sex varianter med päron i botten. Eller fyra gånger sex varianter. Kommande vecka ska vi utveckla detta. Vi ska stå i kö.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar