fredag 28 mars 2014

Vi lär känna Roald Dahl

Idag fokuserade vi på "Vi läser-biten" av vårt spännande tema.

Vi bekantade oss lite med personen Roald Dahl. Anna och Katharina berättade om Roald Dahls liv och vi skrev upp stödord på tavlan efter hand som vi fick reda på nya saker. Det visade sig att det i Roald Dahls liv fanns många likheter med HC Andersens liv. När vi lärde oss mer och mer om Roald Dahl kunde vi också hitta flera kopplingar mellan hans eget liv och de berättelser han skrivit.

Tillsammans formulerade vi med hjälp av stödorden en gemensam text om Roald Dahl.

 Alla skrev sedan av texten på egna dokumentationsblad.

Detta var en första input kring Roald Dahl som person. Nästa vecka kommer vi att skriva egna faktatexter om den världsberömde författaren.

Vi tycker det är viktigt att lära sig se författaren bakom boken. När vi jämför författarens liv med det han/hon skrivit tränar vi oss på att se kopplingar.

Nästa steg blir att göra egna kopplingar relaterade till mig själv, till en text jag läst eller något jag upptäcker i världen runt omkring mig.

Att kunna göra kopplingar är en lässtrategi och något vi tränar mycket just nu.

Vi märker redan att barnen börjat bli vana att tänka så. Någon räckte upp handen idag och sa (apropå att Roald Dahls pappa dog): "Jag vill göra en koppling!" Sedan berättade hon om när en släkting blev svårt sjuk och om hur rädd hon själv varit då, för att släktingen skulle dö.

Dessa barn kan nå hur långt som helst! Vi på Solen ser redan fram emot måndag. Trevlig helg alla läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar