torsdag 6 mars 2014

Multiplikation

Vi har börjat nosa på multiplikation. En del har varit igång ett tag men nu gör vi en gemensam start.

En uppgift som denna kan vi lösa med addition eller multiplikation.

Vi har valt att introducera multiplikation som upprepad addition. 

2+2+2+2+2=5*2

Vi gjorde ett arbetsblad som övade detta. 

Först uttryckte vi det vi såg i bilden som en additionshändelse...

...sedan som en multiplikationshändelse.

Vi samlades och redovisade våra resultat.

Vi skrev upp alla multiplikationsuttryck på tavlan.

Säg hej till tvåans tabell! Vi upptäckte flera mönster i tvåans tabell. Att man kunde hoppa 2-hopp på svaren. Att tvåans tabell var som tvillingarna. På ett annat sätt.

Vi provade att hoppa 2-hopp på alla svar i tvåans tabell. Den som sa 20 fick sitta ner. Nästan utan att vi märkte det övade vi 2-hopp från 0 till 20 ungefär tjugo gånger.

I början av arbetet med de nya räknesätten (division dyker upp så småningom) lägger vi all tid på att skapa en förståelse för vad multiplikation respektive division är. Tabelldrill kommer långt senare. Förståelse först. Automatisering sedan. Vi vet att flera har räknat mycket multiplikation redan. Dock kunde inte många reda ut skillnaden mellan 4*2 och 2*4. Nu börjar de bitarna läggas på plats. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar