söndag 23 mars 2014

Kul med kulor!

Vi tog nya tag med multiplikation idag. Vi satsar väldigt mycket på att alla ska förstå det nya räknesättet. På detta sätt lägger vi en stadig grund som vi längre fram kan bygga vidare på, när vi kommer till att automatisera kunskaperna. Det som kallas tabellträning.

Vi hämtade inspiration från rasten och använde barnens egna kulor som praktiskt material.

Flera lånade generöst ut. Kul! :D

En hel hög multiplikationsuttryck behövdes också.

Vi byggde till uttrycken och pratade mycket om skillnaden mellan 2 gånger 4 och 4 gånger 2.

Inte alldeles enkelt.


Diskussionspartnern är så viktig i dessa övningar. På alla håll hörs matematiska resonemang.

Jobbar man alltid på egen hand missar man alla dessa gyllene tillfällen att sätta ord på sina egna matte-tankar och att lyssna och försöka förstå en kamrats funderingar. Det vill säga att utveckla förmågan att föra och följa matematiska resonemang.

Två grupper med fyra kulor i varje grupp = två gånger fyra.

 Barnen gick sedan runt och la ut rätt uttryck till olika kulbyggen.

 Lite diskussion om vilket som var rätt, blev det ibland.

 Till slut var vi ganska säkra.

Då var vi redo för att träna på ett arbetsblad. Vi skrev matematiska uttryck till bilder. Då använde vi både upprepad addition och multiplikation.

 Vi ritade bilder till färdiga uttryck.

 Först läsa uppgiften...

 ... sedan bestämma hur man ska göra.

Och så gör man det.

 Tänka, tänka!

På baksidan löste vi en räknesaga med multiplikation.

Passets sista utmaning var att skriva en egen multiplikations-räknesaga. Det var lite svårt eftersom det ju är ett ganska nytt sätt att tänka på. Det ville gärna bli addition. Läxan till fredag är att skriva en egen multiplikations-räknesaga. 

Anna och Katharina hade minsann tur i sandlådan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar