torsdag 29 november 2012

Förmågan att resonera

Idag har vi löst ett hare-problem. Det var några djur som bodde tillsammans och hjälptes åt med uppgifterna i hemmet. Harens uppgift var att bära in ved.
Han orkade bära 5 vedträn åt gången. På en dag gick det åt 20 vedträn. Hur många gånger behövde haren gå ut? En del händer åkte upp direkt. För barnen är det viktigast att leverera ett SVAR. Vi förklarade att idag skulle vi träna på att resonera och på att rita vår lösning. Sedan var det dags att prova.

Vi gick runt och lyssnade på resonemangen.

" Jaha, du tänker så."
"Jag tycker såhär..."

"Först fem och sedan fem..."

"Hur ska vi rita?"

 "Ett, två, tre, fyra vedträn..."

 Man måste visa sin lösning.

 "Hm, nu ska vi se hur många det är kvar att rita. Pust!"

En liten samling efter problemlösningen.
- Vad är det nu vi har tränat idag?
- Matte!
- Absolut? Mer?
- Att reso...
- Renos...
- Just det, att RESONERA! Vad var det nu resonera betyder?

Resonera var ett svårt ord men vi förklarade tillsammans vad det betyder. Förmågan att resonera återkommer i många ämnens kunskapskrav så det är lika bra att vi tränar redan i ettan. Bäst tränar vi tillsammans. Vi fortsatte att träna på att resonera.


Öppna utsagor kallas denna sortens subtraktionsuppgifter. De är lite kluriga men de gick väldigt bra att lösa när vi hade gemsamt matteprat. Sedan fick barnen i par lösa ovanstående uppgifter. Man fick inte bara skriva svaren utan först resonera med varandra. Det fiffiga med detta är att eleverna får förklara för varandra. Har jag hängt upp mig kanske min kompis får mig att förstå. Samtidigt går vi lärare runt och förklarar mer för alla som behöver.

Sedan var det Gula pärmen som belöning för gott arbete. Här spelas det Memory.

 Domino.

 På många olika sätt tränas additionstabellerna, här med en räkne-måla.

 När man är klar med Gula pärmen får man sätta ihop och ta hem den. Roligt att få visa mamma och pappa.

 Återsamling med frukt före välförtjänt rast.

Så här kan det se ut på golvet efter intensivt mattepass med många inslag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar