tisdag 6 november 2012

Vi snokar om snokar

Snokveckan startade med en liten filmtitt. Vi fick se små snuttar på snokar i olika situationer, bl.a. när en snok fångade en padda i en damm. Vi hade engagerade diskussioner om huruvida det vita skum man kunde se runt snokens mun kom från snoken eller från paddan.


Sedan var det dags att göra fina snokbilder. Vi studerade noga hur en snok kan se ut, färg, teckning m.m. Vi pratade också om hur omgivningen kan se ut där man hittar en snok. Barnen hade foton på borden och på kanonen.


Viktigt med snabb publicering. Många fina snokar blev det.


Man ser tydligt på en orm att den nyligen har ätit.

Efter rast var det dags att skapa faktatexter om snoken. För att samla tankarna berättade vi för varandra om allt vi lärt oss hittills om snokar. Dessa samtal är viktiga för då formulerar vi tillsammans meningar som man sedan kan skriva när man jobbar på egen hand eller i skrivpar. Alla får då en modell för hur en faktatext kan se ut. Vi samlar också gruppens kunskaper och lär av varandra. Som en förberedelse för skrivandet tittade vi på skyltarna nedan.


Vi pratade om hur barns skrivutveckling kan se ut. (En översikt som denna kallar vi för en matris.) Barnen kunde tydligt se utvecklingen på dessa skyltar. De kunde beskriva vilka framsteg man gjort om man klivit framåt från en skylt till en annan. Vi tittade på den sista skylten. Alla ljud är med, små bokstäver, stor bokstav i början, punkt, mellanrum... Wow!!! Dit ska vi! Med detta i medvetandet satte vi igång att skriva.


Halva gruppen skrev sin text i skrivpar, på datorerna. Detta för att vi skulle hinna hjälpa fler. På detta sätt undvek vi väntetid vid datorerna. Denna gång skrev vi lärare om texten rättstavad under barnens text. Jätteviktigt dock att inte ersätta barnens text med vår. Deras står överst och är viktigast.


Resten av gruppen skrev enskilt med penna.


Alla har tagit stora kliv framåt i sin skrivutveckling. Det märktes att många kom ihåg skrivutvecklingsskyltarna. Efteråt kunde var och en reflektera över sin text och jämföra med matrisen.



Så här fin blev väggen i klassrummet. Snokbilder i olika former och snoktexter skapade med penna eller med datorn som skrivredskap.

1 kommentar: