söndag 11 november 2012

Vad är det för skillnad på ett äpple och en banan?

Ja, vad är det egentligen för skillnad?

På fruktstunden en dag i förra veckan ställde vi oss den frågan. Vi tänkte oss det som en försiktig start till att börja träna på att göra jämförelser. Vad vi inte förväntade oss var det enorma gensvar vi fick av barnen. Likheter och skillnader haglade genom luften. Det var kommentarer om olika form, olika smak (syrligt/sött), båda har skal, olika skal, hur flugan ser ut, båda är frukt, olika fruktkött, olika kärnor, ja det tog nästan aldrig slut.


I slutet av veckan hade vi skaffat oss riktigt mycket kunskaper om både huggorm och snok. Det hade blivit dags igen att träna förmågan att jämföra.


Vi brukar ju förbereda skrivning med ett samtal och så även idag. Vi bad eleverna jämföra snoken och huggormen, att komma på likheter och skillnader. Samtalet har som vi tidigare nämnt många vinster. Dels lär eleverna av varandra och hjälps åt att minnas olika saker vi lärt oss och dels kan vi visa hur man gör, i detta fallet, jämförelser. Dessutom är det lättare att skriva något som redan formulerats i tal än att själv både komma på vad det ska stå och sedan sätta detta på pränt.


Sedan var det dags för var och en att skriva ner minst en jämförelse.


"Huggormen har sicksack på ryggen, snoken har ljusa fläckar på nacken.


"Huggormen har gifttänder. Snoken har giftig saliv."

Förmågan att kunna göra jämförelser har man nytta av när man ska göra olika ställningstaganden och det underlättar också i mötet med andra människor, hjälper en att förstå andra personers ställningstaganden och åsikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar