torsdag 25 april 2013

Dags för diagnostillfälle på taluppfattningen inom talområdet 11-100. Barnen gick runt på olika stationer och visade upp sina färdigheter.

 Vi byggde tal med pengar.

Talen stod på lappar och det gällde att, med pengar, visa att man visste vad siffrorna i talet stod för.

Viktigt att ha tiorna till vänster och enkronorna till höger.

Ordning och reda hjälper till att skapa struktur i våra tankar.

 En station handlade om talens grannar. 

Vi fick läsa när vi var klara med varje uppgift.

 Här skulle vi storleksordna många tal från talområdet.

Samtidigt som vi visade upp vad vi kunde, fick vi oss en massa nyttig taluppfattningsträning.

 
Och sedan läsning.

Minst först.

 Hitta största talet.

 Hur mycket pengar är det?

 Räkna... 

... och visa hur talet skrivs med siffror.

Åsså läser vi igen!

 Avläs talet och bygg med tiotal och ental.

10, 20, 30, 40, 50...

Läsning i väntan på att få visa upp.

Avläsa bilder av tal. Skriva vad talet heter.


 Kära böcker från biblioteket, SÅÅÅ flitigt lästa.

Stationerna var roliga och läsningen populär och mysig för många.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar