tisdag 16 april 2013

Dinosaurierna gör entré på Solen

Ääääntligen (om man lyssnar på flera barn) har dinosauriernas tid kommit till Solen. 

Man kunde höra några "YES!!!" igår-morse när vi kom in i klassrummen och det nya temat upptäcktes.

Prinsar och prinsessor hade flytt fältet och gett plats för imponerande gestalter.


Så här så utställningen ut igår. Redan i morse började diskbänken fyllas på med små och stora dinosaurier som solarna burit hit. Fler är välkomna och tänk på att namna.

Dagen startade med högläsning av "Tyrre den förskräcklige". Boken handlar om en arg och bråkig Tyrannosaurusunge som alltid är elak mot den lilla snälla dinosaurien Bolle. Bolle provar att strunta i det, att ge igen och att vara särskilt snäll. Inget hjälper. Till slut kommer Bolle på en finurlig lösning på problemet. 

Våra duktiga ettor har blivit vana vid att vi diskuterar författarens budskap när vi har läst högt. Man får nästan tårar i ögonen när man ser vilka tankar boken om Tyrre och Bolle väckte. Vi kände igen budskapen "Man ska vara snäll mot alla" och "Man ska inte mobbas" både från vår skolas likabehandlingsplan och från Barnkonventionen.

Dagens uppgift var att göra ett Tyrannosaurushuvud.

Först välja färg och rita huvudets form.

Klippa ut huvudet.

Noga, noga.

 Ivrigt ritande...

...klippande... 

...och klistrande.

Tänder klipptes ut.

Det var lite pilligt.

Men vad vore en Tyrannosaurus utan tänder?

Och så var det montering av alla delar.

 
Inte helt lätt.

Tillsammans klarar vi allt!

 "Åt vilket håll ska min Tyrannosaurus gapa då?"

Att mumsa på frukt och läsa om fler dinosaurier efter avklarat arbete blev en populär avslutning på passet.




 

 Nu är vår vägg fylld av en massa Tyrre. Välkomna in och titta!

En av sakerna som vi tränar särskilt denna vecka är att skriva faktatexter. Vi kommer att skriva flera texter om dinosaurier under veckan. Svårighetsgraden ökar för varje gång vi skriver. Följ utveckligen här bland Solskensberättelserna.

Efter rast igår var det dags för oss att skapa den första faktatexten. Vi gjorde en gemensam text. 

Först högläste vi en kort faktabok om Tyrannosaurus Rex.
 
Sedan pratade vi om vad vi fått reda på i boken. Varje elev som berättade en mening fick leta upp det viktigaste ordet i meningen. En, inte helt enkel men, nyttig övning. Snart hade vi en lista med viktiga stödord om Tyrannosaurus.

Nu var det dags att utifrån stödorden skapa egna meningar om Tyrannosaurus. Tillsammans hade vi skapat en kort faktatext om den väldige dinosaurien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar