måndag 29 april 2013

Spirande ärtor

Vad kan man tänkas jobba med när man har ärttema? Den frågan ställde nog många solar sig i morse. En flicka satte ord på saken och sa, efter att ha sett sig omkring i klassrummet: "Jobbar vi med ärtor som prinsessor sover på eller ärtsoppa eller ärtor som är kärnor och blir flera ärtor?" 

Redan under dagen skulle vi få svar på detta.

Vi startade med högläsning av Prinsessan på ärten. Sagoformatet kände vi nu igen oss i. 

Vi kunde hitta många sagoingredienser i denna korta saga där en ärta spelade en så viktig roll.

Om man är en riktig prinsessa är man så ömskinnad att man kan känna en ärta under tjugo madrasser och tjugo ejderdunstäcken. Den riktiga ärtan finns att beskåda på Riksmuseet i Köpenhamn. 


Vi hade en sådan tur att Anna hade fått låna den gamla prinsessärten från Riksmuseet. I andäktig tystnad kunde vi alltså se på den flera hundra år gamla ärtan. Stor upplevelse!

Den enskilda uppgiften var att rita och skriva om sagan.

Återigen kunde vi glädjas åt hur fort våra solar kom igång och skrev...

 ... och åt vilket fint flöde de hade när de skrev.

 Hög koncentration och...

 ... målmedvetet skrivande.

 Bra innehåll och snygga bokstäver.

 Några hann läsa upp sin text när vi åt frukt.

Efter rasten var det dags att plantera ärtor. Vi startade med ett samtal om vad växter behöver för att må bra. Ljus, fukt, sol, vatten, jord, frisk luft, ja förslagen var många. Det framgick tydligt att detta inte var planteringspremiär för någon. Både Äpplegården och ni där hemma måste vara flitiga odlare.

Vi hade jord, ärtor (ja, likadana som prinsessärten!), vatten och muggar. En grupp fick plantera i jord, vattna ärtan och ställa den ljust.


 Nästa grupp fick plantera i jord, vattna och ställa den så mörkt det gick. Det fick bli i vårt målarskåp.

En ärta fick ingen jord, bara vatten.

Den sista gruppen fick inte vattna.

Vad ska det bli av detta tro?

Roligt att plantera.

 Nu är det bara att vänta.

Spännande!
Imorgon ska vi dokumentera detta experiment.

Det övergripande kunskapskravet är att barnen ska kunna beskriva och ge exempel på enkla samband i naturen. I lite enklare ord vill vi att barnen ska sätta igång och fundera kring vad en växt behöver för att kunna växa och frodas. För att vi ska kunna ta vara på och hushålla med jordens resurser på lång sikt krävs det att dagens barn vet vad naturen mår bäst av. Att fler och fler odlar egen mat (grönsaker och frukt) är också ett led i detta. Glädjande att många av solarna visade sig vara drivna hemmaodlare.

Fortsättning följer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar