tisdag 9 april 2013

Vi siktar högre

Idag har vi utökat talområdet igen. Vi har jobbat oss upp till hundra och pratat mycket om hur talen är uppbyggda. Tvåsiffriga tal har tiotal och ental. Tiotalen är värda mest och därför läser vi dem först. (VIKTIGT så att 37 blir trettiosju och inte sjuttiotre!) Tiotalen står på tiotalsplatsen och entalen står på entalsplatsen. Prata gärna med barnen hemma om dessa begrepp. De är inte alldeles självklara.
 

Hundramattan var vårt läromedel idag.
 
Alla barn fick ställa sig på valfritt tal och säga talets namn.
 

Sedan gällde det att ställa sig på ett tal som någon sa.
 

"Jag står på 77."
 

Alla kompisar kontrollerade noga att det blev rätt. Knappt märktes det att alla hela tiden tränade sig på talen upp till 100.
 

Dagens huvudpersoner: Tiotal och ental i mängder.
 
Det hade blivit dags att öva på att bygga givna tal. Alla fick en lapp och byggde talet på sin plats i ringen.

När man var klar fick man dra en lapp till och detta gav oss lärare goda möjligheter att kontrollera byggena och konstatera vem som behövde träna mer på detta moment.


Barnen kändes väl förberedda på byggandet. I morgon fortsätter träningen.

Detta är alltså inte samma sak som att vi räknar inom talområdet. Innan vi ger oss på räkneoperationer upp till 100 ska vi vara säkra på talens uppbyggnad, grannar och inbördes relationer (jämföra storlek, bl.a.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar