söndag 28 april 2013

Examen i dinosaurieskolan

I två veckor har vi övat på att skriva faktatexter med hjälp av stödord. Från att, i början av förra veckan, läst, formulerat och skrivit helt gemensamt, till att idag göra jobbet helt på egen hand. Att upprepa en arbetsuppgift och steg för steg försvåra genom att successivt plocka bort stöd (att läraren skriver, pararbete, kamratrespons mm) är en metod som vi använder i flera ämnen. För varje gång vi gör uppgiften (i detta fallet, skriver en faktatext) blir vi allt säkrare. När det är dags för "examen" känner alla igen sig, vet vad de ska göra och upplever att de lyckas.

Gemensam genomgång inför uppgiften. Viktigt att alla visste vad de skulle göra.

Arbetsgången fanns på tavlan.

Våra flitigt lästa faktaböcker om dinosaurier. 

Dagens arbetsmaterial.

Idag läste alla på egen hand.

Tystnaden var total under läsningen...


... och intresset mycket stort.

Informativa illustrationer.










När boken var läst (helst två gånger) var det dags att formulera sina stödord/hjälpord/minnesord och sedan meningarna.

En liten påminnelse.

"Vad ska jag börja med?"

"Klar med stödorden. Dags att formulera meningar utifrån orden."










Åhörare i soffan.

Nöjd efter avslutat arbete.

Stolt över min uppgift.

Underbart uttrycksfull dinosaurie.

Ett fint arbete.

Solens ettor har kommit långt i sin skrivutveckling.

 Härlig dinosauriebild med tillhörande text.

 Bra jobbat!

Den sista insatsen i detta tema gjorde vi allra sist i fredags. Var och en fick utvärdera vad han/hon tränat på under de gångna veckorna.

Alla fick en liten strip att klistra in i Min bok. Sedan var det bara till att börja skriva.

Det märktes att detta tema har engagerat. De allra flesta började skriva direkt och visste precis vad de tränat på.

Vi tror också att det börjat löna sig att vi hela tiden berättar vid lektionens start vad det är vi ska träna. Efter arbetspasset ställer vi frågor som "Vad har vi tränat?" eller "Har vi nu tränat att...?"

Det säger sig själv att om jag vet vad målet med en lektion är så arbetar jag mer motiverat.

Superroligt för lärare att läsa barnens utvärderingar.

 Välkomna in och kika i Min bok, föräldrar!

Hejdå dinosaurier!
Imorgon, nytt tema...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar