tisdag 28 maj 2013

Nya mätningar

De sista veckorna bekantar vi oss med olika typer av mätningar. Vi tränar i ettan på att jämföra massor(vikt), volymer och längder. Förra veckan mätte vi olika föremål med hjälp av gem och storleksordnade olika långa snören. Denna vecka och nästa arbetar vi på olika stationer. I ett klassrum jobbar vi med massa och i det andra volym. Nästa vecka byter barnen rum och så kör vi igen.

Vad är volym???

När vi kom in efter rasten stod det en massa kärl på golvet. Vi diskuterade vilket kärl som kunde tänkas rymma mest. Sedan storleksordnade vi alla kärl efter hur mycket vi trodde att vart och ett kärl rymde.

Vi var inte riktigt överens så vi var tvungna att kontrollera.

Alla var ivriga att hjälpa till.

Precisionsarbete.

Trots att vi alla var oerhört säkra på hand så ...

 ... blev det en del spillande.

Det fixade städpatrullen kvickt.

Efter att ha fått prova och känna var det dags att uppskatta volymen utifrån bilder. Vi pratade först oss fram till hur man kunde förklara vad volym är. "Det som får plats i olika kärl", enades vi om. Kärl kunde vara koppar, skålar, badkar och vaser. Men sedan kom vi fram till att skolväskor och rum också har volym.

Den enskilda uppgiften var att klippa ut bilderna och klistra dem i "volymordning" i räknehäftet.

Lätt som en plätt var det.

De gånger vi tyckte lite olika fanns det bra motiveringar till varför man hade valt att ordna föremålen som man hade gjort.

"Jag tänker att det är en stor gryta som man kan koka spaghetti i och en ganska liten hink. En lekhink."

På andra sidan väggen var det massabegreppet som skulle utforskas. Vi startade med en problemlösningsuppgift där det gällde att lista ut var några olika personer vägde.


Sedan kom nästa utmaning, nämligen att ordna påsarna efter hur tunga de var.

Många diskussioner blev det för vi var inte helt överens.


Sakta men säkert enades vi. 

 
Det är inte alltid lätt med demokrati.

 Överens!

Vi passade här också på att prata om själva ordet tung. Är jag tungare än du om jag väger lite mer än du gör? Vi tog chansen att uppmärksamma barnen på att det heter tyngre och tyngst. Följ gärna upp detta hemma.

Även om vi har pratat om enheter som kilogram, liter, deciliter och meter (barnen har själva fört in begreppen i samtalen) så mäter vi varken med linjaler, vågar eller måttsatser i år. Vi vill att alla först ska förstå begreppen och kunna jämföra. Det andra kommer vi till i tvåan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar