torsdag 16 maj 2013

Vad är en uppfinning?

Ja, den frågan ställde vi oss idag. Barnen lät oss inte vänta på leverans utan började förklara och ge exempel på olika uppfinningar. Barn i skolan ska träna på att analysera och resonera kring teknikutveckling. Eftersom vi under denna vecka jobbar med något så spännande som ubåtar tyckte vi att det passade bra att börja prata om uppfinningar. Orsaken till att man en gång uppfann ubåten är ju väldigt allvarlig och detta har vi också samtalat kring. 

Barnens kloka tanka måste förevigas, så klart, och vi plockade fram datorn och skapade en gemensam text.

Ett toppenredskap. Texten växer fram inför barnens ögon och vi kan lätt göra ändringar under resans gång.

En färdig text...

... och en till.

 Vi läste igenom texten tillsammans.

 Sedan klistrade vi in texterna i Min bok.

 Alla fick välja ut en uppfinning och rita den.

 Härliga illustrationer.

Vi har flitiga elever på Solen. Guldstjärna om man fortsätter det undersökande arbetet hemma.

Idag fick vi se en demonstration av hur det går till när en ubåt går ner under vattenytan. Då fyller man ju tomma lufttankar med vatten. Vi fattar hur det går till. När tankarna fylls med vatten blir båten tung och det är lättare att gå ner under ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar