måndag 13 maj 2013

Vi nosar på tabeller och diagram

"Vad är en tabell?"
"?????"
"Vad är ett diagram?"
"Vet inte!"

Då får vi lära oss det!

Vi såg oss runt omkring i klassrummet. Hur många valde att göra en svart ubåt i morse? Hur många gjorde en röd? Efter en kort stund hade vi gjort en tabell. Vi hade också lärt oss hur man drar streck när antalet är fem eller fler. Vi kunde titta i tabellen och hitta svar på frågor som "Vilken färg var mest populär?" och "Hur många målade röda ubåtar?"

Sedan var det dags att tillsammans skapa diagram med hjälp av tabellen.

Att använda en linjal var inte helt lätt så vi passade på att träna på det också.

Steg för steg skapade vi vårt ubåtsdiagram.

När själva diagrammet med axlar och gradering var klart tittade vi i tabellen på tavlan och började fylla i det.

Det gällde att hålla tungan rätt i mun.

Grönt var dagens favoritfärg.

Noga, noga.
  
När vi hjälps åt går det fint!

  Titta i tabellen...

... mäta noga och dra streck...

... och måla med min krita.

Fina staplar blev det.

Ett diagram med staplar heter, just det, stapeldiagram.


"Det här var kul", hördes flera röster säga.


Så fint blev det.

Så här nöjd blev jag!

Efteråt kom någon på att hon sett ett diagram, över hur långt hon hade cyklat, på mammas telefon igår. Någon annan hade sett diagram på ett sjukhusprogram på TV. "Det visade hjärtslag." Ibland gör de en undersökning på Lilla Aktuellt och då gör de också diagram. Just det. Nu vet vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar