lördag 5 oktober 2013

Mask-koll och kretslopps-plansch

Så spännande! Idag var det dags att undersöka hur det hade gått för våra gäster maskarna i veckan.

Det var tydligt att sand- och jordlagren blandats.

Vi kunde också se att maskarna gjort flera gångar i jorden och sanden.

En av maskarna blev så glad över att få se barnen så hen tog en liten runda runt burkens kant.

 Det belönades med glada tillrop från barnen.

Vi formulerade tillsammans vad vi kunde se. Ur meningarna plockade vi ut betydelsebärande ord. 

Orden utgick vi ifrån när det var dags att göra klart våra laborationsrapporter om maskförsöket.














Tydlig illustration.

Fin redogörelse av resultatet.

På dagens helklasspass hade det blivit dags att dokumentera vad vi lärt oss om nedbrytning i naturen. Vi startade med att titta på målskylten.

Bilderna vi använt till detta satt på tavlan som stöd, fast utan inbördes ordning. Uppgiften var att tillverka informativa planscher om kretsloppet.

Arbetsordning på tavlan.

Dagens material.

En populär uppgift. Barnen var väl förberedda och gillade jobbet.

Sjudande aktivitet.

Först planera...

... och skissa.

Sedan skriva information till bilderna.

Stavningsfrågor, kom in på ett naturligt sätt i arbetet.

Man lär sig mycket av att studera denna plansch.
 
 Härlig bild av fokus på uppgiften.

Illustration och färgläggning.

Mycket nöjd med ett fantastiskt arbete. Nästa vecka blir det muntliga redovisningar.

4 kommentarer:

  1. Vilket fint papper ni använt att skriva på. Är det något ni köpt eller gjort själv?
    Med vänlig hälsning, Katrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Katrine! Så roligt att du har hittat till Solskensberättelser! Vi har gjort arbetsbladet själva. Mvh - Anna och Katharina

      Radera
  2. Vad roligt att studera maskar. Vad duktiga ni är.

    SvaraRadera