fredag 25 oktober 2013

Inför utvecklingssamtal

För första gången ska vi prova elevledda samtal. Det är ett steg i vårt arbete kring att lära våra solar att ta ansvar för sitt eget lärande. Ännu är vi förvisso bara i tvåan men å andra sidan, om vi redan nu tränar på uppgifter som denna, vad ska vi väl klara av om två år. Eller om fyra?

Golvet laddat med alla dokument som behöver vara på rätt plats för att denna organisation ska fungera.

Elevledda samtal kräver oerhört mycket planering och föreberedelser. Att träna är A och O. Man ska känna sig trygg när man går till sitt utvecklingssamtal. 

Först "packade" vi platsfickan som skulle gå hem. I med äppleträd, omdöme och självvärdering av "övriga bitar", dvs samarbete, koncentration m.m.

Sedan förberedde vi platsfickan med allt som ska finnas i klassrummet på samtalet. Etikett på, ordning och reda.

Härlig röra!

Sedan var det dags att prova att leda sitt samtal. Planscherna på tavlan var till god hjälp. De fungerde som "dagordning" och följdes till punkt och pricka.

Vi arbetade i par och turades om att hålla i samtalet och att vara förälder.

"Välkommen till mitt utvecklingssamtal!"

"I svenska har vi skrivit många olika typer av texter."

"Berättande text, beskrivande text, faktatext..."
 
"Här ser man att gråsuggor och andra nedbrytare kommer och äter löven och bajsar ut jord..."
  
Grannens granne är addition och subtraktion med 2 och Grannen, det är när man adderar och subtraherar med 1.

Att leda sitt samtal är inte lätt. Vi kommer att träna fler gånger innan det är dags. Det kommer att bli jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar