onsdag 6 november 2013

Vårt positionssystem

Vi lärare fortsätter vår matematikutbildning, Matematiklyftet, och utsätter de smarta solarna för våra läxor. Det handlade idag om att fundera kring hur vårt positionssystem är uppbyggt.

Vi fick höra en liten historia om några barn som plockat stenar på stranden...

.. eller kastanjer i skogen. 

De tog hem en stoor hög med stenar... 

... (eller "kastanjer", och hällde ut på golvet. Hur skulle vi kunna ta reda på hur många stenar (kastanjer) det var? 

Diskussionen var igång direkt. Någon skulle räkna "en och en", någon annan gruppera i grupper om fem för att kunna hoppa fem-hopp. Tio-hopp var också ett förslag. Vi listade förslagen och sedan fick barnen parvis högar med många pluttar som de skulle räkna på ett sätt de tyckte var bra.

Matteprats-surr i klassrummen.

 Vi räknade och räknade.

"Om vi lägger dem i fem-grupper..."

Full aktivitet.

10-gruppering. Efter att ha lyssnat till varandra valde de allra flesta grupper att dela upp sina pluttar i grupper om tio.

Vi samlades och alla fick berätta om sitt tillvägagångssätt.

"Vi har delat upp våra i grupper om tio. Sedan är det bara till att hoppa tiohopp och till slut lägga till entalen."

Vi avslutade med att dokumentera med bild...

... och med symbolspråk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar