tisdag 26 november 2013

Vi återberättar mera

Det här med att återberätta är inte alldeles lätt. Vad gör vi om något är klurigt? Jo, vi tränar mer så klart! Varför lägga så mycket tid på detta då? Att kunna plocka ut det viktigaste ur en text är viktig kunskap. Stödord är en toppenhjälp när man ska återberätta innehållet i en berättelse, en faktatext, en film eller om något man varit med om. 

Ett av kunskapskraven vi arbetar mot i "Ett barn är fött-temat" är att kunna återberätta några berättelser från Bibeln. Uppgiften i Mysiga Mofflan-läxan förra veckan var att träna på att återberätta med hjälp av stödord. Detta arbetar vi vidare med denna vecka med start idag. 

Felix börjar skolan - I simhallen (häftad)
Vi lyssnade till högläsning av "I simhallen", en bok om Felix som går i ettan.

När vi hade "njut-läst" boken en gång gick vi igenom boken igen. Nu lyssnade vi till ett uppslag i taget och bestämde oss för ungefär ett viktigt ord per uppslag som sedan skulle vara till hjälp när vi skulle återberätta innehållet. Vi återberättade tillsammans i gruppen. Detta gick finemang. Tillsammans kan vi allt!

Denna arbetsgång följde vi. Vi kom fram till att den var bra och att vi kunde ha nytta av den hemma när det var dags att göra den nya läxan. Så varsågoda!

Efter arbetet i storgruppen upprepade vi övningen fast i par. Varje par fick läsa en Felixbok och följa arbetsordningen.

Högläsning av hela boken.


Sedan ett uppslag i taget.


'
Vilket ord är viktigast här?

De viktiga orden antecknades.

Sedan tränade vi på att återberätta med hjälp av stödorden.

Till slut återberättade grupperna för varandra. Mycket träning på ett enda pass.

Innan vi avslutade fick vi de nya läsläxorna...

... och klistrade in veckans uppdrag (samma som förra veckans).

Efter all träning hemma och i skolan ska det säkert gå finfint.
Tänk på:

  • bara anteckna viktiga, betydelsebärande ord 
  • inte för många ord 
  • inte för få ord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar