torsdag 28 november 2013

Vi bråkar vidare

Idag var det dags för oss att nosa lite mer på bråk. 

När vi slutar trean ska vi visa grundläggande kunskaper om bråk. Vi ska kunna dela helheter i olika delar och kunna namnge och jämföra delarna. 

Förut har vi väntat till trean med att introducera bråk. Men varför det egentligen? De finns få saker som barn har så stor koll på som att dela i lika stora delar.

Vi utgick från ett A4-papper. Pappret var en hel.

Vi vek pappret på mitten. 
-Hur många delar har vi?
-Två!
-Vad heter delarna?
- Andredelar.

Sedan vek vi igen.
-Hur många delar har vi nu?
-Fyra!
-Vad heter delarna?
- Fjärdedelar.

Till slut var pappret vikt i sexton lika stora delar. Vad kunde dessa delar kallas då? Jo, sextondelar så klart!

Dags att dokumentera.

Vi vek, pratade, namngav...

... och färglade.

Här har vi en fjärdedel. Två gånger.

Vi tittade också på hur man skriver bråk.

Klipp, klipp, klipp...

... klipp.

Tungan rätt i munnen.

Hoppsan, det blev visst dags för lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar