onsdag 12 februari 2014

Från sandlåda till maskerad

I måndags löste vi ett sandlådeproblem. Det gällde att komma fram till vilken färg pojkar och flickor hade på sina spadar. 

För att återkoppla till måndagens problem tittade vi tillsammans på bloggen och friskade upp minnet.

Vi pratade igenom och betonade vad det var vi tränade när vi löste sandlådeproblemet. 

Det blev redskap att använda när vi idag skulle angripa ett nytt problem av samma modell.

 Vi la upp arbetet på samma sätt som i måndags.

Först enskilt arbete.

Alla satte idag igång att rita direkt.

Efter en stund var det dags att flytta ihop med en kompis och fortsätta att lösa problemet tillsammans.

Några hade redan hunnit lösa problemet på egen hand.

Då fick vi prata igenom våra lösningar...

... förklara för varandra hur vi tänkt...

 ... och jämföra lösningarna.

En bild som lösningsmetod.



Det avslutande viktiga samtalet. Vi pratade om lösningar och resonerade kring vad vi lärt oss. Många upplevde det som att maskeradproblemet var mycket lättare än sandlådeproblemet. Någon förklarade det så här:
- Men när vi fick det förra problemet visste vi inte hur vi skulle göra. Nu har vi lärt oss och vet hur vi ska göra. Då känns detta problemet lätt.
En annan sol sa såhär:
- Det var lättare för nu har vi de rätta verktygen.
Härliga solar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar