lördag 18 januari 2014

En musikalisk dag

Igår var det Stanstorpsdag. En dag som på Solen gick i musikens tecken.

På musiken i onsdags började vi prata lite om musikstilen gospel. Vi gjorde en tidsresa till USA för ca 150 år sedan. Då slet slavar på bomullsplantager. De fick ingen lön och var inte fria män och kvinnor. Det där med slaveri satte igång mycket tankar hos barnen. Hur kan man äga en annan människa?

För att orka med det hårda arbetet på bomullsfälten sjöng man medan man arbetade. Sånger om Gud som gav slavarna hopp och gjorde jobbet lite lättare. Gospelen var född. Vi lärde oss att sjunga "He´s got the whole world in his hands". 

Igår repeterade vi texten och tränade på att få igång ett gospel-gung.

Efter en lite morgontrött start...

 ... satt den strax som en smäck.

 Kom igen nu då!

Nu var det dags att få lägga till komp till låten. Först lite stämning av gitarrer.

 Rytmsektionen superviktig.

Man får inte spela hur som helst. Ackord måste följas.

Instruktion av ackorden.

Prickar på tangenterna som stöd.

Viktigt att följa "dirigenten" för att spela i rätt tempo och med rätt tajming.

 Koncentrationsövning.


 Hela orkestern.

För att alla skulle få prova så många instrument som möjligt byttes musikanterna ständigt ut.

 Tre och ett piano!

 Roligt, roligt!

 En kommande rockkarriär?

Komplicerat att få fingrarna på plats. 

 Aj, aj. Ovana gitarrfingrar.

 Efter rast en ny sugen grupp på plats.

 Fokus på mina två tangenter.

Klaves, tamburin och rytmägg skapade snyggt beat.

Klart det låter bra med musiker som dessa.

 Skön inlevelse.

 "Ska jag hålla så här?"

Ögonen på "dirigenten."

Rytmerna bär upp arrangemanget.

Vad skedde på Solen under tiden vi härjade i musiksalen? Jo, här gavs det möjlighet att smycka de härliga rytminstrumenten vi tillverkade i "Skapande skola"-projektet i tisdags.

Nu ligger ca 100 instrument i klassrummen.

Kom gärna in och titta.

Efter lunch var det dags att prova på att gestalta olika musikstycken. Vi arbetade i åtta olika grupper.

Varje grupp fick ett musikstycke att lyssna till. I grupperna pratade vi om vilka tankar musiken gav oss.

Diskussionen fortsatte kring hur vi skulle kunna visa våra tankar och upplevelser.

Sedan gällde det att komma överens. Du och jag får förmodligen inte samma upplevelse av samma musikstycke.

"Hur kan vi visa detta så att det blir tydligt för publiken?"

Inte helt lätt träningspass i demokrati för att få alla med på tåget.

Men tiden var kort och alla grupper enades faktiskt till slut.

Dagen avslutades med att alla grupper redovisade sina gestaltningar i musiksalen.

Många glada skratt blev det.














En härlig, rolig och kreativ dag. Denna dag tränade vi faktiskt mot alla årskurs 6 kunskapskrav i musikämnet. Några exempel:

  • Att delta i gemensam sång och följa rytm och tonhöjd
  • Att bidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument
  • Att sjunga/spela på instrument med tajming
  • Att föra resonemang om andras musicerande
  • Att ge exempel på hur musik kan påverka människor
Ett gott betyg till denna dag:
- Kan vi göra detta igen (spela instrument)?
- Ja, det ska vi göra.
- I tvåan?!
- Ja, det kan vi säkert göra.
- Lovar ni att det blir i tvåan???
- Vi lovar.
:)

4 kommentarer:

  1. Vilken fin dag och så roligt att se hur fint ni har jobbat med musiken! Vana små musikanter när de kommer upp i högstadiet! Hälsningar från musikfröken på Hjärupslund :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittade in här Anna! Härligt var det att ha en hel dag på oss för alla roligheter i musiksalen. Mer ska det bli! Anna och Katharina

      Radera
  2. Underbart!! Vilka glada elever!! Skall bli så roligt att ha dom i musik när dom börjar 3:an!! Kram Hanna!!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är härliga barn. Lovar att se till så att de får med sig ännu ett och annat matnyttigt:) A+K

    SvaraRadera