lördag 18 januari 2014

Vi nosar på judendomen

I torsdags tog vi reda på lite mer om vad judendom är för något. Vi började med att lyssna till högläsning av berättelsen om David och Goliat. När Mose med alla hebréer slutligen kom in i Kanaans land var Kanaan bosatt av filistéer. Vem skulle nu härska i landet? Hebréer eller filistéer? En man från varje här utsågs att kriga mot varandra. Jätten Goliat som var filisté och den lille David som var hebré. Hur det gick? Fråga era barn!

En spännande berättelse med tydliga budskap. List segrar här över styrka och ett av våra favoritbudskap, nämligen att det inte alltid kommer an på storleken. En liten kan ha väl så mycket att komma med.

Katharina höll i lektionen för alla fyra grupper. På andra sidan väggen hoppades det för fullt. Allt från 2-hopp, 3-hopp till 17-hopp och 133-hopp. Alla hoppade hopp som passade just dem. 

Tillbaka till judendomen...

Kunskapskravet är att vi ska kunna ge något exempel på någon högtid, symbol och central berättelse från judendomen.

Vi pratade oss igenom några olika saker som är viktiga i judendomen. Vi tittade också på olika saker som har koppling till judendomen och dess utövare.


Kippan.

Den sjuarmade ljusstaken.

Bönesjalen.

Sedan dokumenterade vi dagens arbete.

Vi ritade och antecknade de olika sakerna vi lärt oss.

Vi gör liknande dokumentation om varje religion.

Bra att kunna titta tillbaka på när vi i nästa vecka ska överblicka de tre stora religionerna.








Intresset är verkligen stort när vi pratar om religion, tro och hur man ser på saker i olika religioner. Berättelserna är spännande och fångar barnen. Om Gud finns eller inte lämnar vi till barnen själva att avgöra. Oavsett om man tror eller inte är detta ett tema som engagerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar