torsdag 9 januari 2014

Putsa positionssystem

Vi plockade fram och fräschade upp våra kunskaper om positionssystemet idag. Nu börjar vi bli experter på tresiffriga tal och det är minsann inte lite vi ska kunna om dem.

Vi ska kunna tala om vad de heter, hur man säger dem och skriver dem med siffror.

 Vi ska veta att siffrorna har olika värde beroende på var i talet de står.

I 534 är 5 värd 500. I det talet står 5 på hundratalsplatsen.

I 285 är 5 värt 5.  I det talet står 5 på entalsplatsen.

I 452 är 5 värt 50.  I det talet står 5 på tiotalsplatsen.

Materialbuffé!

 Vi vände och vred på och byggde tal och pratade om vad de olika positionerna heter. 

I en grupp rullade det iväg alldeles och vi kom in på tiotusentalsplats och hundratusentalsplats och... Nåja, det hade vi inte planerat men det är bara att tacka och ta emot när tillfälle bjuds.

Som avslutning fick alla ett tal som de skulle namnge och stämpla. 

Viktigt att alla talsorter kommer på rätt ställe. Strukturen är viktig för att förstå uppbyggnaden av tal.

Nu var det skarpt läge och en möjlighet för oss pedagoger att se om genomgång och laborerande gett vad det skulle.

Våra solar verkar känna sig ganska säkra på detta.

På onsdag kommer vi att ha ett diagnostillfälle där vi arbetar på olika stationer och verkligen checkar av om taluppfattningen kring tresiffriga tal sitter.

Då får vi tydliga signaler på vad vi ska träna vidare på.

Barnen gillar "stationsträningen" och det kommer att gå finfint!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar