onsdag 29 januari 2014

Vredens märke

Veckans läsläxa valdes som vanligt ut med omsorg. Vi vill att barnen ska få möta olika intressanta texter som ger goda möjligheter till diskussioner i klassrummet. "Vredens märke", en islamsk saga för barn, innehöll som så många andra religiösa berättelser, ett tänkvärt budskap. Alla kunde ta till sig meningen med denna text. Barnen deltog aktivt i diskussionen och händerna i luften var många.

Hårda ord lämnar minst lika djupa sår som hårda slag. Dessutom sitter såren på insidan kvar länge, länge. Något att tänka på innan vi låter tråkiga kommentarer hoppa ur munnen.

Som förberedelse till dagens pass hade barnen hemma funderat kring några frågor på texten.

En del frågor fanns det svar på i texten, andra frågor fick du själv fundera kring. Förmågan att kunna tolka en text och dra egna slutsatser utan att det finns några givna svar, är något vi tränar regelbundet i skolan.

Ett annat kunskapskrav som vi också fick möjlighet att träna idag var förmågan att kunna koppla det vi läst till egna erfarenheter. Vem har inte i ilskan sagt något sårande till en kompis? Till mamma och pappa? Vi vuxna berättade först om våra egna erfarenheter. Sedan var det barnens tur.

Varför inte träna att skriva i berättelseform? Då får vi ju in både inledning, händelse och avslut. Kan vi dessutom hålla den röda tråden genom vår berättelse har vi kommit långt!

Idag har tekniken tyvärr inte varit på vår sida. Därav en del "skruvade" bilder. Hoppas ni har överseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar